Friday, November 26, 2010

-unforgetable memory-

mengimbau kenangan sepanjang berada di wad 2A,Hospital Tunku Jaafar Seremban 9/6/2010 dlu..saat menanti kelahiran anakku Afeef..byk kenangan yang xdpt dilupakan..

8/6/2010
malam tu aku n mak mertua aku ada dikuaters sambil menunggu hubby aku pulang dari kerja..p masa tu mak aku dh tido..aku pun sama..tiba2 perutku teramat sakit sangat..xterucap ng kata2..p aku xagak waktu ku dh sampai tuk bersalin..

9/6/2010(my aniversary)
pagi tu ade 1 kompilasi yg menandakan waktu bersalin ku dh dekat..pagi tu jugak mak mertua aku soh bersiap dgn beg pakaian n brg2 baby utk pegi ke hospital..mmg kalut sgt ms tu..
sampai jew di hospital, register 1..then doc cek..n bru bukak 2cm..so,aku dimasukkan ke wad 2A,katil no 11..patotnya dpt kelas no1,p katil dh penuh..xmengapalah..tinggalla aku disana tuk bberapa ketika..bersama patient2 lain..sbelah ku kosong,n then after tu patient cina..cantik n baik sgt..
spnjg di wad tu nurse n doc2 agk aku pon chinese..time checking jew, dieorg tgok fail kt meja aku..aku taw dioerg tgok nama..pastu konpem kn pandang muka aku ng muka berkerut..
"saya ingatkan awak cina..melayu yer?"..xtaw dh berapa org aku explainkan..xpe aku faham..
n de 1 insiden tu,cleaner india tu dtg pesan tuk sume patient trmasuk chinese sbelah aku tu agr jg kbersihan..p chinese tu xpaham..cleaner tu pon dtg kt katil aku soh aku translate kt chinese tu.."u cina kan?"
"emmm x..saya Melayu"...hu3...sabar jewlaaaa..

10/6/2010
tepat kol 3pagi..sume patient dah tido..trmasuk aku..tiba2 aku tersa sakit sgt2..hubby aku dh bpe kali msg tnya ok ke x..nurse soh aku ke bilik makmal..dh bukak 4cm..p nurse gtaw lmbt lg..aku pon pegi ke toilet..byk kua darah..n skali lg aku gtaw nurse..p dia gtaw lmbt lg..awk pegi tido dlu..emm aku pon ms tu xtaw pe2..1st pglmn,ikut jewla..aku pon pegi la ke katil aku..dhla jauh..seksa ngat..baring je kt katil..perut aku tersa makin skit..baby makin kuat menendang.3minit skali dh tersa perit sgt..30minit aku lam situasi tu..tnpa perhatina mn2 nurse pon..truk kan hospital kerajaan..emm biasalakan..nm lg kerajaan..
then,patient chinese n kak ina katil dpn aku pegi panggilkan nurse..dh 8cm..ms tu la sume staffnurse kalut..aku xyah ckaplaaa..dh bnjir dh mnenangis cz sakit...
aku dibawa ke labor room..ms otw tu la air ketuban pecah..mn suami aku??rupanya dia dh di sebelah aku..diala yg kalut cari brg2 baby tuk dibw masuk ke labour room..
p syg..ms tu suami2 xdibenarkn masuk..cz sbb2 trtentu..

terbayang pai skg spnjg berada di labor room..hinggalah aku dh xberdaya..doc smpt lg bertanya aku ni melayu ke cinaaa..huk3..tiba2 doc gtaw aku yg aku perlu dioperate..n doc dh kol hubby aku utk sign agreement..ms tu aku dh xpat nk pk per..operation perlu dtruskan cz aku dh xde tenaga lgsung,n jntung bb makin lemah..

p Allah maha Agung..lom smpt aku diusung ke bilik bedah..even hubby aku dh sign..tiba2 kepala bb dh kuar..Alhamdulillah..5.48am..ms tu yg aku ingat..tb2 aku trasa berat kt perut aku..rupa2nya doc ltakkan bb ats aku..aku smpt tgok ng keadaanku masih lmh..doc2 sume kalut ngah tepuk2 kan bb soh dia kua kan suara..cz ms bb kuar,dia xnangis..then pastu aku xtaw ape2..dh dialam mana ntah...

ssungguhnya aku terseksa..dari saat aku melahirkan hingga kol10.30pagi aku masih dalam labor room..cz doc lom siapkan report aku..menunggulah aku disitu ng penuh terseksa..mn nak taw kdaan anak aku..mn nk taw hubby aku caner..sakit bekas jahitan yg masih baru xyah ckaplaa..ya Allah..!!terseksaaaa..tepat 10.30pagi,aku diusung kua n dibawa smula ke wad..aku tgok hubby aku dh menunggu..diala yg uruskan aku..suapkan aku..bawak aku ke toilet n everything..

1st aku tnya..bb mana?rupanya bb aku dah dibawa ke wad 6D..cz jntung dia lemah..diletak lam inkubator..ptg tu xsabar tuk aku pegi tgok wajah bb aku..ng terseksa,diusung ulg alik oleh suami n mak mertua aku ke tingkat ats ng krusi roda..ng jahitan yg masih baru..mmg terseksa..p lega bila dh tgok wajah bb..even xdapat pluk,dpt pgang tgn dia pon jadilaa..air mataku tb2 kua saat pertama menatap wajah anakku..sifat keibuan yg xdpt dinafikan..sungguh!!

ibu sayang baby..xdpt nk dbygkan btapa hubby aku saat tu trasa happy sgt..lahirnya baby kami seberat 2.48kg..lelaki..tepat 5.48am 10 jun 2010..sehari selepas aniversary kami..

........................................................................................................................................................

Alhamdulillah..kini baby aku dh nk masuk 6bln..trasa skjap jer msa berlalu..p saat itu sampai skg xdpt dilupakan..

smlm pas opiz hour,aku pegi mlwat emak member aku kt wad 6A..terpandang wad 6D tmpt baby aku diasingkan dlu..kenangan dlu kembali terimbau...emmmmmm...






No comments:

Post a Comment