There was an error in this gadget

Sunday, December 18, 2011

de beauty of our bbm

~salam ukhwah~

Today, i wanna just share to everybody about de beauty of bbm..these all is our creativity as a teacher from IPRM Seremban..so, keep it out....jom!
















Tuesday, July 19, 2011

~bila SOLAT diabaikan~

Salam pembuka bicara buat pembaca2 semua..hari ini saya terpanggil utk berkongsi satu cerita yang begitu memeningkan kepala saya sendiri..hidup berjiran...ade yg perlu di ambil kisah,dan ada juga yang tidak..terutama bila melibatkan hal2 rumahtangga suami isteri..dan itulah yang sedang berlaku sekarang..

Jiran saya merupakan 1 kerjaya dgn suami..baru berpindah bersebelahan rumah saya..Pada mulanya hubungan antara kami baik..terutama dgn si isteri..mereka hidup bertiga..si suami,si isteri dan seorang anak lelaki..

Entah macam mana bermula satu tragedi..fitnah memfitnah..keluarga saya dipersalahkan dan dituduh menghuru-harakan rumahtangga mereka..sedangkan seikhlas dan sejujurnya saya sendiri xpernah bertanyakan hal rumahtangga mereka.sebaliknya pasangan mereka sendiri yang datang berjumpa saya dan menceritakan kehidupan mereka yg sentiasa begaduh..

Dipendekkan cerita, berlakulah satu pertelingkahan kecil antara kami..namun dek kerana kami masih berfikiran waras,kami menyelesaikannya secara profesional..usahlah rasanya untuk bergaduh kalau kita memang tidak pernah menghuru-harakan mereka..Allah maha mengetahui,.dan si isteri sendiri datang membetulkan keadaan mengatakan mereka sejak dari awal lagi sentiasa bergaduh..jadi????

Terbaru, si isteri yang sarat mengandung dimasukkan ke wad disebabkan masalah kandungan..namun si suami yang mungkin layak dikatakan tidak berhati perut telah menduakan si isteri di depan mata kami dan juga jiran-jiran yang lain..Jadi persoalannya disini ialah, adakah kami sahaja yang celik dan yang lain buta?mengapa kami dituduh menghuru-harakan keluarga mereka??

Simpatinya disini ialah nasib si isteri dan juga anak lelakinya serta anak dalam kandungan..dimana silapnya untuk setiap apa yg telah berlaku dalam rumahtangga mereka?Bila disiasat, rupanya SOLAT diabaikan dan langsung tidak ditunaikan..jika SOLAT diabai, bagaimana cara utk mengadu dan berdoa supaya rumahtangga menjadi aman???

Saya sejujurnya tidak mampu utk membiarkan keadaan ini berlaku, kerana sepanjang pengalaman saya semasa belajar jurusan undang2 dan juga telah banyak terlibat dengan kes rumahtangga di tempat praktikal,itulah yang membuat hati saya menjadi sakit dek perbuatan seorang lelaki yang bergelar suami yang layak dipanggil HANTU dan KEJAM kepada isteri dan juga anak!Dimana kewarasan fikirannya sebagai seorang SUAMI,AYAH dan MENANTU???Sengaja saya keluarkan perkataan MENANTU disini kerana dengan mata kepala saya sendri yang menyaksikan seorang MENANTU telah menghalau dan menghina MERTUANYA sendiri..Dajalkah perbuatannya itu membiarkah hati seorang ibu menangis dan mengalirkan air mata dgn perbuatan syaitan menantu??

Maaf jika perkataan saya itu terlalu kasar..namun itulah hakikatnya yang layak digelar kepada lelaki sebegitu..saya ingin bertanya pembaca semua...terutama si isteri2..apa perasaan anda bila si suami berSMS dgn girlfriendnya berSAYANG-SAYANG??lebih sakit lagi bila si suami berjanji dgn girlfriendnya itu utk berkahwin???apa kejadahnya lelaki sebegitu??nak menyara seorang isteri dan anak pun tidak mampu,inikan nak berkahwin dua???

Baru sekejap tadi si isteri menghubungi saya memberitahu kisah yg lagi menyedihkan dan lagi menampakkan kehjahilan seorang lelaki!!Dan sekarang ni disaat ini..19 July 2011..si isteri seperti seorang banduan yang cuba berusaha utk melarikan diri bersama anak dan juga kandungannya dari si suami yang begitu kejam yang dulu pernah mencekik dan cuba utk membunuhnya..

Saya sebagai seorang jiran dan mungkin sebagai seorang kakak cuma mampu berdoa moga si isteri dapat menyelamatkan diri dan dapat keluar dari rumah neraka itu yang penuh dgn kemaksiatan..kenapa saya keluarkan perkataan "Kemakasitan"??Tuan dan Puan pembaca mungkin boleh mengagaknya sendiri..

Sekejap lagi jika diizinkan Allah, saya akan cuba membantu apa yang mampu bagi mengeluarkan si isteri dari terus diseksa jiwa dan raga oleh si suami yang tidak berhati perut itu..saya mohon jasa baik semua doakan agar si isteri dalam keadaan selamat bersama anak dan kandungannya..dan mohon Allah yang maha berkuasa utk menunjukkan kekuasaanNya kepada si suami dan juga girlfriendnya itu yang tiada hati dan perasaan sanggup meruntuhkan rumahtangga orang lain..persoalannya disini,bila saya menyatakan "girlfriend"..siapa yg sebenarnya org ketiga yg menghuru-harakan mereka?kami atau "girlfriendnya"??

Akhir kalam,mohon Allah berikan hidayah kepada si suami agar kembali ke jalan yang benar..benarlah...jika SOLAT diabaikan..semua perjalanan hidup kita yg lain akan huru hara..kerana SOLAT ITU ADALAH TIANG AGAMA...wallahua'lam.

Monday, July 11, 2011

-Puding Koktail Berkuah-





(cara membuat puding)

bahan A1 bungkus agar2
5 gelas air
1/2 cwn gula
pewarna (hijau)
-masak hingga hancur agar2.kmdn msukkan gula dan masak hingga sebati.
bahan B1 cwn tepung jagung
4 cwn air
sedikit garam
1 tin susu cair
-kacau hingga sebati tepung jagung,air dan sedikit garam.kmdn masukkan ke dlm bahan A yg masih diatas dapur. kmdn masukkan susu cair kmdn terus padamkan api, kmdn tuangkan kedalam acuan.
(cara membuat kuahnye)
3 sudu tepung jagung
3 cwn air
3 cwn gula (tp blh d kurangkan, ikut suka)
2 tin susu cair
sedikit esen vanila
-kacau tepung jagung dan air, kmdn masak atas api hingga mendidih. msukkan gula, biarkan sebati dan mendidih. msukkan susu cair dan esen vanila, kacau dan padamkan api.(jgn smpi m'didih).
-bahan tambahan: cocktail>buahan campuran


~SELAMAT MENCUBA~

Thursday, July 7, 2011

~Salam Syaaban~

Salam Ukhwah

Assalamualaikum buat sahabat2 zaa..lamanya xupdate blog nie...seriously, mmg bizi ngat..nk online pun, ade ms kekadang jer..biasala kan..komitmen terlalu byk ngat..spnjg xupdate ni,byk ceritera yg berlaku..sedih+gembira+kecewa...

Apepun,semua itu adalah dugaan dariNya yg perlu kita redha...so, di kesempatan yg ade nie..selamat menyambut bulan Syaaban..xlama lagi Ramadhan kan menjelma..dh bersedia ker???he3...bagi yg kena ganti pose utk bayaran fidyah tahun ni ialah RM1.80 utk sehari..lau 3hr tinggal means 1.80 x 3...:-)

So, ms terluang ni, zaa nk share ckt citer2 lepas..Bulan lepas my mum dtg Seremban..menjelajah dari umh bro kt Kuantan,then dtg Seremban n ke Jb umh 2nd brother..thanks mum!p xsmpt nk bwak ma pegi mn2..cz ma dtg pon 2mlm jer..lgpun hubby lak keje shift..zaa lak keje..yg dpt bwak pon g Seremban Parade..tu pon kebetulan hubby ade pertandingan bowling..xpela..bln9 t abg zaa konvo kt ukm..my mum dtg.t ley la bwak jejalan..

Then,about my baby..hari ni genap umor dia 1 thun 27 hari..dh bley jalan dh pun..sonok ngat tgok..ms g KLIA anta family g umrah..adoiii xlarat nk kejar..bis sume tempat dia pegi...pepun....syukur sgt cz my baby chat...

05.07.2011 ritu bufday my hubby..HAPPY BIRTHDAY SYG...hadiah dh dpt kan?:-)

Then...yg paling menyedihkan n terlalu kecewa..rasanya xperlu kot utk dikongsi d cni..cuma ape yg bley d gtaw..kecewa ngat ng sikap manusia skg..membuat fitnah yg ntah ape2...last2 skg dia yg malu sdiri..terima kasih laaa yer utk fitnah tu..sy doakan awk bahagia n diberi petunjuk n hidayah dariNYA..sdr2 la kesilapan n dosa awk yg bertimbun2 tu..hu3...len x, periksa dlu b4 nk tduh org bukan2..kang skg awk gk yg malu..

Ok laa..xde mood la nk story lg..zaa nk buat keje ckt...

Cuma skg kt sekolah..23hb t sukan tahunan sekolah..so,twice per week kena buat lthn sukan dr 3-5.30pm..n zaa Rumah Hijau..Go Hijau Go...

Last one...take care to all my frenz k...1 pesanan:

~bila sedih>cuba SABAR.bila marah>cuba COOL & ISTIGHFAR.bila org salah faham>cuba JUMPA n SELESAIKAN.jika org sakit hati>cuba TERIMA n MUHASABAH DIRI.bila diduga>cuba REDHA n SOLAT HAJAT. bila org sakitkan hati>cuba MAAFKAN.bila org dengki>cuba SENYUM n BERKAWAN BAIK.....INSYAALLAH>>>hidup sentiasa dalam kebahagiaan n Allah sentiasa bersama

Friday, June 10, 2011

HAPPY ANNIVERSARY & HAPPY BIRTHDAY

SALAM KEMBALI....

Hari ni bertarikh 09 June 2011..genap 2 tahun perkahwinan zaa & hubby...Alhamdulillah syukur..selama 2 thun perkahwinan, kami dpt mengharungi segalanya dgn tabah, bersabar dan syukur..kami bahagia yg teramat..even kekadang ade dugaan yg dtg, namun Alhamdulillah kami berdua mampu utk hadapinya dgn penuh ikhlas dan redha!!dan yg paling penting..we'r not ever n ever n ever fighting!!!never even once!!!

Dugaan hidup, dugaan dalam persahabatan, dugaan kewangan, dan segalanya kami harungi dgn penuh ketabahan...dan Alhamdulillah..segalanya telah terbalas..rezeki kami+baby+berkat ketabahan serta kesabaran, Allah telah kurniakan rezeki padaku untuk bergelar sebagai seorang PENDIDIK...penantian yg penuh tabah+sabar...hasilnya adalah diri zaa yg sekarang...benarlah...Allah turunkan hujan itu rupa2nya DIA ingin tunjukkan pelangi yg cantik....

Dan untuk saat ini..HAPPY ANNIVERSARY to my dearest hubby...i love u so much..u never make me angry coz u so sweet making me laugh with ur joke!!

N to my baby...HAPPY BIRTHDAY on 10 June 2011...kita tunggu ayah balik dari Tioman yer syg..t kita celebrate sama2...

Alhamdulillah syukur ku panjatkan padaMU ya Rabb..utk segala nikmat dan kurniaMU kepada kami...dan juga utk segala petunjuk dan hidayahMu yg diberikan...panjagnkanlah usia hubungan kami buat selama-lamanya..amin!!

Monday, May 23, 2011

~pantasnya masa berlalu~

Assalamualaikum..apa khabar sume my frenz??

Kesempatan yg ada nie..terasa cm ingin mencoretkan sesuatu..camtjuk diatas...SIAPA DUGA SIAPA MENYANGKA..terasa cm xpercaya pon ada...9 jun 2011 my anniversary thun ke2 perkahwinan zaa n husband..n 0ne more things..10 jun 2011..bufday my dearest bb genap 1thun..kekadang tertanya2..betul ke aku ni?rupanya aku dah kawin n dh bergelar isteri n bergelar seorang ibu...terasa cm mimpi kan?yerla..dulu ms kt university..terlalu byk impian yg zaa tanam dan azamkan..bis je degree nk smbung master n trus phd..kawin?masa tu mmg xde langsung lam kepala...yup!!

Namun,kita sbg hamba hnya mmpu merancang..yg menentukan hanya DIA...mengenangkan kembali waktu dulu..dari hanya merancang utk bertunang..tiba2 tukar plan utk nikah gntung..p last2 nekad nk trus buat majlis..Alhamdulillah tanggal 9 june 2009 kami sah bergelar sbg suami isteri..

Bulan 8, 2009 zaa grad..p ms tu rezeki zaa utk dpt keje di jbtn awam msh lom ada..bln 10,2009 zaa disahkan pregnan..cm xpercaya..Allah berikan zaa rezeki ank terlebih dahulu..setahun 3 bln zaa bekerja d syarikat swasta..n Alhamdulillah Januari 2011,zaa mndpt rezeki ke2 yg mmg ditunggu2..berjaya temuduga sbg seorg guru..syukur..benar kata suami zaa..Allah berikak kita kesusahan terlebih dahulu..utk kita bersabar..n skg Allah dh berikan kami kebahagiaan..syukur sgt2...

Namun yg sedihnya...huk3...9hb anniversary t,hubby zaa ada di Pulau Tioman..sedeynyaaa..n 10hb bb zaa msh otw dari Kelate-Seremban..4hb t mak mertua zaa bwak blik bb ke Klate..cz zaa ade kursus 2minggu di maktab..sedey..p nk wat caner kan...tabahkan hati..

Ok laa..t smbung lg yer...skg zaa adalah zaa yg bkn zaa yg dlu..byk perkara yg telah berlaku dan itu sume adalah kenangan dan panduan utk zaa..amin!

Wednesday, April 20, 2011

~Al-Fatihah utk Adik Kesayanganku~

Hari ni 20 April 2011..tinggal sehari lagi utk adikku menyambut bufdaynya yg ke21 pada 21 April esok..namun,Allah menyayanginya..dia dijemput terlebih dahulu kembali pada penciptanya..

6.30am 20/4/2011
Aku bersiap2 utk ke sekolah..tiba2 ade kol dari adikku Nor..menangis teresak2...Jue dah xde!!Ya Allah..maha suciMu Ya Rabbi..Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiun..aku sebak..sedih..dalam fikiranku saat itu hnyalah utk bergegas pulang..namun suamiku gtaw n ntenangkanku..kita baru je sampai Seremban..kita dh tgok dia semalam kan..sekurang2nya kita dh lepas cz smpt gak tgok dia ms dia hidup..lgpun zaa kan masih lam kursus..t rekod zaa xok lak..

Berat hati nie utk melangkah pergi ke sekolah utk bertugas..sepanjang perjalanan aku menangis..sampai di sekolah..mata aku merah..kwn2 guruku semua bertanya..n soh aku pergi mintak cuti ng guru besar..Alhamdulillah Guru Besar bagi cuti sampai hari Jumaat..aku pun bergegas blik..p suamiku xdpt lik..cz bru je apply cuti kecemasan ms adikku sdg tenat..mak aku lak xbg aku lik cz aku pon bru je lik tgok dia..lau lik pon xsmpt tgok wajah dia buat kali terakhir cz ma nak kebumikan Jue pas zuhur..

Nak xnak,aku terpaksa tnggu tiket keretapi malam ni kol9.30pm utk blik ke Kelantan..

Sepanjang hari ni utk menunggu mlm terasa cm lmbat sgt...tiap saat aku bertanyakan keadaan di kg..

Alhamdulillah..adikku Jue selamat dikebumikan kol3 ptg tadi...adikku Nor gtaw wajah adikku tenang n bersih sgt..

Sesungguhnya aku disini..menangis dari kejauhan..aku terbayang saat dia menanggung beban kesakitan..dan ape yg paling aku sebak..esok adalah hari jadinya..aku bru bercadang utk belikan hadiah utknya..namun??

Permintaan terakhir dia..nak hadiah dari abg Yie ku..n hari Jumaat ni Jue nk mkn koktel n sup tulang..Ya Allah....

Walaupun aku redha dgn pemergiannya..namun hati ini tetap trus menangis n sebak..cz hnya kami sekeluarga je yg tahu keadaannya sejak dlu hinggalah saat2 terakhirnyaaa..

Saat kematiannya..kol3 pagi 20hb..Jue sesak nafas n mintak ma urutkan dadanya..pastu Jue mintak ma tido..agknya dia xbg ma tgok saat2 dia nk pergi..subuh tadi ma bgun n kejutkan jue...p Jue dah xdeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!

Al-Fatihah