Monday, August 16, 2010

-Kenangan Bersamamu Tetap Dihati..abah!-

Salam...
Hari ni 16 ogos 2010,dh masuk hr ke-6 bln ramadhan..pantas je ms berlalu kan..emm pe y aku nk coret kt cni yerk??aku ngah migrain sbnrnyer ni..dr mlm td lg..xtaw npe..nk kta kena ujan,xmen ujan pon..nk kata xckup tdo..maybe yes..mlm2 kena bgun bl baby pon bgun..p sOkey,bese la tu kan..

Sok kelas..adoi yai nk g ke x..cm mls jer..presentation pon lom bt pe2 lg..mn sempat..kt opiz ni dah ler keje bertimbun..n fmly lg..p sronok ngat bl dpt rasa pglmn ni..aku as a wife,mom,staff n also as a student..4jwtn y aku pgang lam 1ms..amazing!!

Puasa thun ni cm xde pe2 aku rasa..ntahla naper..kOsong jer..ikhlas dr sudut ht bl mengingatkan kematian,aku berfikir sejenak..bl melihat n mndgr kejadian mcm2..ribut taufan y blaku kt msia,eksiden,ragut n mcm2..ya Allah ngerinya..bl kta tgok org mati,kita xtaw bl kita kn mati n caner kdaannya..p aku doakan ianya adalah mulia..amin.

Bila difikir amalan y lom ckup lg,,takut yg teramat..ku hrap ramadhan kali ini kn memberi rahmat n hidayah padaku utk beribadah padaNYA..amin..

Raya tahun ni,mybe aku beraya di sini nga husband n baby afeef.xdpt nk lik kg..n jengah kubur arwah abah..blik hr tu xsempat nk pegi..rindu sgt ng abah..tb2 hati ni sayu sgt bl terigtkan arwah abah y amat aku syg..

Bila diimbau kembali saat2 hampir kematian abah..

Hari Jumaat-03 JUN 2006,malam tu abah pergi solat hajat tmpat kilang y baru depan rumah aku..n xsempat pon majlis tu selesai,abah sesak nafas n member die dtg anta ke umah..ms tu kbtulan adik beradik, menantu  semua ada..semua kelilingi abah termasuk cucu dia amirul..aku tgok abah time tu kesian sgt cz tahan sakit y teramat,p die smpt tgok sume ank cucu dia y kelilingi dia..ma tnya abah nk g hospital x?abah cuma angguk je..sbelum ni abah xpernah nk g hospital cz tkot..p kali ni mungkin abah dh xtahan tanggung sakit tu..

Mlm tu kami adik beradik bawa abh ke hospital,kbtulan spupu ku y incharge mlm tu..die y periksa abh..then abh perlu dibawa ke hospital besar.. aku n kakak ipar ku masuk ambulans tmankan abh ke hospital besar..ms tu aku xpk pe2..xpernah terfikir abah akn pergi utk selamanya..aku tgok abh mmg lemah sgt saat tu,p dia smpat bukak mata tgok aku n kakak ipar..

Sampai je d emergency case,abah dibawa ke dlm utk checking..ms tu kol12 tgh mlm..sume ank2 abh y len dh dberitahu..lama menunggu hampir kol1 pg,akhirnya abah dbwa keluar,p trus dhantar ke wad ccu..bkn icu..ccu lbih kritikal dr icu..kiterog 1fmly xdpt nk tgok abah..cz time tu bkn time mlawat

Malam tu aku y dok di hospital tmankan abh d bilik menunggu ng ma.y len sume blik..

Hari ke2-pg soknya waktu mlwat dbukak..kol6am-7am..aku masuk jenguk abah..abah tdo ms tu..tb2 abah terjaga.."abh tnya xbalik umh ke?blik jela..abah ok".aku pon gtaw abg dy(abg sulong) dh nk kena lik jhor pg tu..abh nk jmpa x?.abh angguk je..then abh pejam mata tdo blik..aku xtaw saat tu adlh saat terakhir aku dpt bercakap ng abah..then aku kua pggil abg aku cz abah nk jmpa..

Time mlawat kt ctu kol6am-7am,12pm-1pm n 6-7pm jer..nk msuk time len mmg xbleh..juz tggu je la kt blik mnunggu..doctor akn panggil bl kecemasan jer..lau ad bnyi fon kt guard mmg yer la tu...cz tu bl dgr je fon kt guard bnyi,aku tkot..cz besenya pggilan tu adlh kecemasan sgt2..

Saban saat ku menunggu..saban tu gak la aku tgok dh bpe org jenzah diusung kua..org gtaw sape2 y masuk ctu xde hrpn dh..

Tengahari tu ms time mlwt,abh tb2 mengerang sakit y teramat..ms tu kbtulan sume ada..ya Allah xdpt aku bygkan kesakitan abh time tu..rasa cm nk je gnti tmpt abh..ms tu y ade keliling abh ialah aku,abg yi n abg hasyim..2kali abh pndg aku sblum die trlelap pas doc bg ubt tdo..then doc pggil aku n abg aku..doc gtaw jantung abah dh tersumbat..n 50-50 jer..ms tu aku n abg aku menangis ng sekuat ht..

Then, ms bkn time mlwt,bnyi fon tb2 n guard pggil sape waris kpd abdul rahim bin senik..then mak aku disuruh masuk..dlm fkrn ku ms tu dh xde pe2..kematian jer..ya Allah..aku hrpn pe y aku tkotkan xbenar..
then ma kua dr wad,,trus aku tnya nape doctor pggil masuk dlm..ma gtaw doc nk pindah drah masuk bdn abh, n abh dh sihat..esok dh leh kua..ALHAMDULILLAH!lega je aku rasa..

Petang tu time mlwat..ramai kenalan abah y dtg..n aku igt lg dieorg dtg pesan kt aku mintak bacakan yasin utk abah..aku pelik n terkejut..kenapa perlu baca yasin?yasin utk org y dh tenat je..td doc bgtaw abh dh leh kua..
Tb2 air mata aku menitis keluar..apa semua ni???

Malam tu hujan lebat sgt ngan petir..kbtulan mlm tu aku demam..sblum tu aku dh pergi mik ubt..ma soh aku telan ubt n tdo..lam tdo tu aku mmpi ada suara dtg gtaw aku ada 2org y kan mati hari esok..trus aku terjaga..

Tiba2 masuk sorang pmpuan ng nangis teresak2 gtaw mak dia y lam ccu sama ng abh meninggal
innalillah..aku bru je mmpi ttg tu td..

Hari ke3-05 JUN 2006..ms tu waktu subuh,aku gtaw ma y aku nk mandi awl n nk kai baju kurung cz nk lik umah hari ni..aku pon xtaw npe nk mndi awl n kai bju kurung tu sbnarnya..then aku pon bersiap sume..tb time mlawat aku n ma masuk blik abah n bc yasin..abah tdo jer....ma sntuh badan abah n gtaw abh dh ok..hr ni dh bleh lik..aku epi sgt time tu..

Bl dh bis time mlwat,ma mtk nk lik umh jap tuk mik pakaian lain..tggalla aku sorang tggu abah..then aku msuk rehat lam blik menunggu  n telan ubt..ms tu rasa ngtok sgt2..aku tertido..xsampai 5minit,aku terkejut bl dgr fon kt guard berdering..tu pggilan utk aku!tb2 guard tu dtg tnya "siapa waris Abdul Rahim sila masuk ke dalam,doctor panggil"mmg tol tkaanku..aku trus bergegas ke wad..ms tu lam fkrn ku juz 1 jer..ya Allah,pe aku nk buat ni,npe doc pggil,dhla ma xde..aku sorang2 je ni..

Sampai je lam blik abh..aku tgok doctor ramai sgt keliling katil abh..dlm ht aku trtnya2 kenapa ni?doc pggil aku soh ajarkan abah mengucap n baca yasin..ape sume ni?npe kena buat sume tu?ms tu doctor ngah injap jntung abah..aku tgok abh ms tu ya Allah..sedihnyaaa..nape abh jd camni?aku lam sdih n nangis pksa gk utk ajar abah mnucap..time tu aku tgok mulut abh bergerak2..hrap abh dpt ucpkn kalimah syahadah tu..

Disaat2 gnting gtu,aku perlu ajr abah mngucap,nk kol fmly lg gtaw abh dh tenat..ya Allah..aku sesorang je time tu..bl dh kali ke3 doc injap jntung abh,doc tnya aku nk ke doc buat kali ke4 utk sahkan abh masih ad lg ke x..aku xtaw!!p bl tgok tiap kali abh diinjap,aku taw sakitnya abh saat tu..n aku gtaw doc ckuplah stakat itu..n doc dtg gtaw aku.."adik sabar yer,ayah adik dh xde".........................................................................

Jiwa aku kosong..kosong sgt saat tu..utk aku mngis,kepada siapa?ma xde,abg2 aku xde,adik2 aku xde..sume dirumah..ya Allah tabahkanlah ht ini..n aku pejamkan mata abah ng terpaksa..

5minit kmudian adik aku smpai..aku peluk die n gtaw abah dh xde,trus adik aku ngs skuat hati..adik aku terlalu mnja ng abah sbnrnya..then,doc pggil aku soh g mik pe y sptotnya utk tutup bdn abah y dh pergi utk selamanya tu..

15 mnt kemudian barulah semua smpai..ms tula aku peluk ma n ngis ng skuat hati..

Selepas semua urusan slesai,aku mengiringi abah y dibwa ke dlm van jenazah..aku igt lg,ms abah sakit aku y bwak dia ng ambulans,n ms abh dh xde,aku jgk y bwak dia ng van jenazah,,,:-(  maha besar ujianMU ini ya Allah..

Smpai je dirumah..aku xprnah tgglkn jenazah abah walau sesaat..ms utk dmndikan,aku kmaskan blik abh..tb2 aku tgok kt bntal abah ada kesan muntah..ya Allah rupanya abh dh sakit sblum tu lg,nape abh rhsiakan??

Slepas sumenya selesai,tb saat utk abh dikapnkan..semua ank2 abh dtg u cium abh utk kali yg terakhir..tb gliran aku..aku cma smpt cium 2x je d pp abh..aku xdpt utk  than air mataku..aku xsggup..bl tb gliran adikku y istimewa..ms tu xtaw nk buat caner bg adikku dpt cium abh..aku juz mik tgn adik aku n usapkan di pp abh..ms tu smua y ada sekeliling sebak bl tgok kdaan tu..n saat sblum abh ditutup utk slmanya,aku gtaw ma y aku nk cium dahi abh utk kali terakhir cz td aku cma dpt cium pp abh jer..

Selepas itu,jenazah abh disembhyangkan d dbwa ke kubur..dr saat mula hinggala aku xdpt lg meliht jnazah abh,n sume sudah pulang..aku masih di cc kubur arwah abh..dlm fkrn ku saat tu cma nk je masuk lam kubur tmankan abah.. :( 

Sekembalinya ke rumah,bl aku renungkan kmbali saat2 kematian abh..byk sbnrnya ptunjuk y DIA berikan..cuma mungkin aku n family ku tidak terfikir semua tu..sblum abh pergi,abh selalu duduk dimasjid mengaji al-quran..

Sedih bl mengenangkan kmbali saat2 itu..mknan terakhir abh makn ialah mee goreng y aku masak..n kali terakhir abh gurau senda ng aku ialah ms aku ngah basuh motor die..pai skg aku masih igt..

Arwah pernah berpesan pd kawan dia jika abah meninggal,tlg smbhyangkan jenazahnya di surau abh..n ckup hnya tanamkan batu nisan dikubur abah..

Saat2 mula aku xmmpu utk menerima takdir itu..terlalu awl rasanya..p skg alhamdulillah..aku redha!walau kdg2 kesedihan itu hadir..

Moga arwah abah aman disana n senantiasa dicucuri rahmat olehNYA..abah,nantikakn anakmu disana..amin..


No comments:

Post a Comment