Friday, August 13, 2010

-my praktikal-






Hari ni aku nk citerkan sal praktikal aku..bermula dari 3 May 2008-13 July 2008..aku pilih Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Kelantan sbgi tmpt praktikal..masa tu yg join group ialah kasmah, fatah, nik, k.he, ja, shah, ana, ayu n bella...then kiterorg dipecahkan ke 3 department..aku, nik n kak he ditmptkan di Mahkamah Tinggi Syariah Kelantan, Kasmah n Fatah lak di Mahkamah Rendah Syariah, n the rest di Jabatan Mufti Neg. Kelantan..kiterorg sume menyewa nearest ng tmpt prktikal.1day melaporkan diri mmg kecut laa..Ketua Pendaftar kt ctu mmg garang n serius giler..igt lg nm dia Abu Bakar bin Abdullah Kutty..mcm2 disoalnyer..pai xterjawabla kiterorg sume..n 1st day kt ctu kiteorg mmg silent kan enset..hu3..skema tol..takot nyer pasal!!dtg lak awal2..kol8 pg dh tercengang dpn opiz..hu3..attendant wajib sign..

1st tugas yg dioerg bg kt aku, nik n kak he ialah lipat file2 tuk sume kes d mahkamah tinggi..hu3..then pas dh LULUS,kiteorg diberikan tgas len lak..catitkan sume kes2 yg bru masuk lam file..wahhhhh..pglmn baru tue..pai kiterorg igtla sume no.kes masing2..hi3..

contoh file

Then, bila dh agk lm handle tugas tu, kiterog diberikan tugas lain..keluarkan surat saman tuk yg berkenaan..hu3..pastu barulah kami diajak utk masuk ke lam court utk tgok trial..wahhh, 1st time msuk lam tu tgok org ngah trial mmg awesome n teruja ngat..nk masuk tu, ade dienyer tatasusila..nk taw pe?masuk-pandang ke arah hakim-tunduk hormat-duduk-silent!!SILENT yg penting..


Macam2 kes aku tgok lam tu..kes rebut penjagaan anakla, kes rbut tanah pusaka la,cerai berai n mcm2..n kes rayuan yg smpt aku tgok spnjg kt sana 1kes je..kes tuntutan penjagaan anak..

Sebulan kemudian, kiteorg dh diberikan tugas baru yg lebih mencabar...kami ditugaskan utk mengendalikan kaunter pendaftaran kes..antra tugas yg perlu kami handle di kaunter cm pembayaran duit saman, yuran pendaftran, masukkan kes2 lam komputer n bagi tarikh tuk perbicaraan,,kebanyakan kes kat ctu cam nikah kt thailand, poligami , harta pusaka dsb..yg pling byk adlh kes nikah kt thailand..poligami tu adela gak..haaa caner nk taw laki kiter tu kawin lebih dari 1?senang jew..bagi no ic n nama dia, so cari kt system lam komputer kt mahkamah tu..lau xder alhamdulillah..lau ade???nauzubillah..huk3...

Lagi satu pglmn baru yg km dpt kt sana..kami dioffer tuk join skuad amru under jabatan agama neg kelantan..tiap2 mlm join dioerg g serbu hotel2 n tmpt2 yg swaktu dgnnya..kira pencegah maksiat la ni..kami mulakan tugas dari kol 10 mlm sampaila ke subuh..1st part, kmi mulakan dr kol 10pm-1pm..time tu kiterog pergi kawasan pantai, tmpt2 tersorok dsb..lau kes camtu, 1mlm dptla kami tgkap 2@3 couple..then kami blik smula ke markas smbil bwak blik pasangan2 tu masuk lam lokap smentara.

Then, kol1 pg-subuh kami bergerak ke hotel2 murah cam motel laa..emm smua motel kt area Kota Bharu kami geledah..hu3..1mlm dpt la 3@4 couple..yg melawan xyah ckap..geram jer tgok..mcm2 fe'il aku tgok..p yg time mak ayah @ abg dierg dtg jamin..kesian lak aku tgok..yerla,parents mn xmarah bila ank2 buat cmtu..ditampar n diterajang gk ank2 kt lam lokap tu..hu3..kesian kan!




sempt g posing lam lokap

N yg paling aku xbleh lupa spnjg join skuad ni ialah masa tu aku diberikan tugas utk ke restoran thailand tuk g  tgkap org muslim yg join mnum arak kt ctu..1st time aku masuk tmpt tu Ya Allah, pertma kali lam idupku melihat arak lam gelas n bau nyer..fuhhhh!!wekkkkkk nk muntah!masa tu dptla tgkap sorang muslim laki..dia merayu xyah ckap..siap nk bg rasuah lg kt aku tu..hu3..itula pglamn yg xpat ku lupa pai skrg..

Then, berakhirlah tempoh prktikal aku kt ctu..sayang lak nk tggalkan tmpt tu..staff kt sana sume OK!specially abg liey hindustan..ha, ni lah die..ins.ghazali shafie..

hensem x???hu3

The rest cam cik din, kak ja, n yg lain2..dh lupa lak ai..THANKS TO ALL..pglmn disana begitu berharga buat kami..






  







No comments:

Post a Comment